reklama

Pán minister Sulík a páni z OľaNO, zrušte tepelné tepelné nevoľníctvo čo ste sľubovali

Pán minister Sulík a páni z OľaNO,  zrušte tepelné tepelné nevoľníctvo čo ste sľubovali pred voľbami

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Vážený pán

Minister hospodárstva Slovenskej republiky

 Ing. Richard Sulík

Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky
Mlynské nivy 44/a
827 15 Bratislava 212

minister@mhsr.sk%20

Vec: Návrh na novelizáciu Zákona o tepelnej energetike č. 657/2004 Z. z. v znení

neskorších predpisov

Vážený pán Minister hospodárstva Slovenskej republiky,

vo verejnom záujme občanov Slovenskej republiky, ako aj na základe požiadania viacerých Spoločenstiev vlastníkov bytov (SVB) Vám predkladáme návrh na novelizáciu Zákona č. 657/2004 Z. z. o tepelnej energetike v znení neskorších predpisov, prijatých koalíciou vedenou Smerom SD, čím by sa ukončilo „teplárenské nevoľníctvo“ na ktoré dlhodobo poukazovali poslanci NR SR za SaS a OĽaNO v čase kedy boli v opozícii.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V roku 2014 bol vládou Roberta Fica novelizovaný Zákon o tepelnej energetike na základe lobbingu a objednávky teplárenských spoločností, ktoré touto novelou získali postavenie účastníka stavebného konania s právom veta, čím si upevnili svoje monopolné postavenie a znemožnili spotrebiteľom právo slobodného výberu ekonomicky výhodnejšej výroby tepla a ohrevu TÚV, čoho dopadom je najmä prehlbovanie energetickej chudoby na Slovensku.

Jedine vládnou novelou Zákona o tepelnej energetike č. 657/2020 Z. z. je možné zabrániť celoplošnému a kolektívnemu finančnému poškodzovaniu občanov a ich znevýhodňovaniu, teplárenskými spoločnosťami, často kooperujúcimi so samosprávami, ktoré za súčasnej legislatívy zneužívajú svoje monopolné postavenie a v čase ekonomických dopadov v dôsledku súčasnej pandémie Koronavírusom prehlbujú ekonomickú chudobu na Slovensku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Slovenská republika podľa štatistiky Eurostatu o podiely energie z obnoviteľných zdrojov (OZE), ktorý v roku 2018 dosiahol 8,3% a s cieľom 20% v roku 2020, v porovnaní z členskými krajinami EÚ značne zaostáva. https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php

Je evidentné, že projekt poskytovania dotácii na podporu OZE z prostriedkov EÚ aký zaviedla vláda Smeru –SD je realizovaný podľa požiadaviek veľkých výrobcov tepla tak, aby boli dotácie poskytované prioritne len pre rodinné domy v ktorých bývajú solventní občania často sami politici, ktorí na dotácie nie sú odkázaní.

Potvrdzuje to aktuálny Národný projekt Zelená domácnostiam II. z 11. 6. 2020.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dotácie na OZE pre size="11pt" rodinné domy, ktorými sú:

  1. size="11pt"slnečné kolektory (výroba tepla);

size="11pt"b) kotly na biomasu (výroba tepla);

size="11pt"c) tepelné čerpadlá (výroba tepla);

size="11pt"d) fotovoltické panely (výroba elektriny)

Prevažná väčšina spotrebiteľov a klientov výrobcov tepla býva v bytových domoch pre ktoré sa dotácie poskytujú s obmedzeniami len na slnečné kolektory a kotol na biomasu.

Dotácie na OZE size="11pt" size="12pt"pre bytové domy, ktorými sú:

size="11pt"a) slnečné kolektory (výroba tepla);

size="11pt"b) kotly na biomasu(výroba tepla)

size="11pt" size="12pt"Podľa zverejnených údajov SIEA size="9pt" bolo v rokoch 2009 až 2011 nainštalovaných 5 410 solárnych systémov v rodinných domoch a 39 v bytových domoch, pri tom to bolo ešte v čase kedy nebol novelizovaný zákon o tepelnej energetike, ktorý znemožnil odpojenie od CTZ. https://www.siea.sk/podporne-programy/dotacie-na-slnecne-kolektory-a-kotly-na-biomasu/

SkryťVypnúť reklamu
reklama

size="11pt" size="12pt"Za týchto podmienok je nereálne, aby sa v najbližších rokoch na Slovensku zvýšil podiel energie z obnoviteľných zdrojov a znížila energetická chudoba. Bez zmeny legislatívy, ktorá umožní občanom - spotrebiteľom slobodný výber efektívnej výroby tepla o ohrevu TÚV a súčasne zmení systém účelového a neefektívneho poskytovania dotácii a zruší obmedzenie výkonu tzv. malého zdroja OZE nad 10 kW pri fotovoltických elektrárňach pri bytových domoch to nebude možné.

I.

Vážený pán Minister, keďže krátko pred februárovými voľbami bol 20. 1. 2020 v denníku SME uverejnený článok s názvom „SAS a OĽaNO chcú uľahčiť odpojenie od centrálneho vykurovania“ https://ekonomika.sme.sk/c/22314625/sas-a-olano-chcu-ulahcit-odpojenie-od-centralneho-vykurovania.html určite je Vám problematika tzv. teplárenského nevoľníctva spotrebiteľov dobre známe. Dovolíme si preto len pripomenúť niektoré medializované vyhlásenia a stanoviská v tom čase opozičných poslancov NR SR za SaS a OĽaNO, ktorí iniciovali aj podanie ústavnej sťažnosti.


 Opoziční poslanci za OĽaNO-NOVA a SAS sa v parlamente opakovane pokúšali presadiť zmeny v zákone o tepelnej energetike. Jozef Viskupič, Eduard Heger (obaja OĽaNO-NOVA) a Karol Galek (SaS) navrhovali, aby sa pri výstavbe domových kotolní zrušilo postavenie veľkých dodávateľov tepla v stavebnom konaní ako dotknutého orgánu, ktorého stanovisko je ako účastníka konania záväzné. Veľkí výrobcovia tepla by tak nemali právomoc zúčastniť sa stavebného konania pri výstavbe domových kotolní.

Aktuálny stav, kedy veľký dodávateľ ako dotknutý orgán vydáva záväzné stanovisko, znamená právo veta miestnej teplárne na zablokovanie výstavby vlastných kotolní v bytových domoch, teda akési teplárenské nevoľníctvo. „Hlavným cieľom návrhu zákona je, aby si žiadatelia o stavebné povolenie, napríklad spoločenstvá vlastníkov bytov a nebytových priestorov v bytovom dome, mohli zvoliť výhodné dodávky tepla a aby im nemohla byť znemožnená výstavba vlastnej kotolne v bytovom dome.“ 

Poslanci uviedli, že v slobodnej spoločnosti a právnom štáte je absurdné, aby akýkoľvek ekonomický subjekt svojím stanoviskom mohol vetovať vznik vlastnej konkurencie, či svojvoľne brániť v konaní nezaloženom na princípe podnikania. Pokiaľ je odberateľovi, respektíve v konečnom dôsledku konečnému spotrebiteľovi obmedzená možnosť alternatívneho riešenia zásobovania teplom, ktorého cieľom je predovšetkým zníženie výdavkov na energie, reálnym dopadom je najmä prehlbovanie energetickej chudoby na Slovensku.“ 

Opoziční poslanci sa podobný návrh pokúšali presadiť aj v minulom volebnom období, parlament ho trikrát neschválil. Momentálne platí Smerom prijatý zákon, podľa ktorého ľudia musia platiť vysoké výpalné zbohatlíkom. Fico doslova predal ľudí finančným skupinám, urobil z nich rukojemníkov závislých od štátu. Neexistuje iné vysvetlenie, iba to, že Smer je nástrojom finančných skupín na zákerné tunelovanie peňaženiek občanov,“ uviedol vtedy poslanec NS SR Viskupič.

Bývalá vládna koalícia nikdy nepodporila návrh, ktorým chcelo hnutie OBYČAJNÍ ĽUDIA a nezávislé osobnosti (OĽANO) spolu so stranou Sloboda a Solidarita (SaS) zo zákona o tepelnej energetike vypustiť právo veta veľkých teplární pri výstavbe vlastných kotolní. „Už štyri roky sú ľudia v dôsledku jedného lobistického ustanovenia de facto v nevoľníckom postavení vo vzťahu k miestnym teplárňam, a to bez reálnej možnosti sa z tohto nevoľníctva vymaniť, napríklad zriadením vlastnej kotolne a tým pádom zabezpečením efektívnejšieho a lacnejšieho zdroja tepla,“ uviedol vtedajší poslanec Eduard Heger,

Podľa Eduarda Hegera ide v prvom rade o uplatnenie práva podnikať, ktoré je postavené na voľnosti vstupu na trh a rovnosti pravidiel pre všetkých. „Dnes sú vďaka tomuto ustanoveniu v zákone zvýhodňovaní aj takí dodávatelia tepla, ktorých centrálne zdroje tepla sú vlastnou vinou technicky zastarané, neefektívne a tým pádom aj drahé. A dopláca na to občan, zákazník, ktorý nemôže prejsť na efektívnejší a lacnejší zdroj tepla

Dodávame k tomu, že vlastníci bytov a nebytových priestorov nútení platiť za úniky teplej vody na trase medzi kotolňou a svojim bytom. Koeficienty takejto straty do výšky 1,2 (nameraná spotreba v byte + 20% straty v rozvodoch dodávateľa), pričom maximálny dovolený rozdiel medzi nameranými stavmi na vodomeroch je 5 % (Overovanie určených meradiel určuje zákon č. 157/2018 Z. z. o metrológii a o zmene a doplnení niektorých zákonov). Ak má odberateľ pochybnosti o nameranom množstve spotrebovanej teplej úžitkovej vody, môže podľa § 18 ods. 2 zákona č. 657/2004 Z. z. o tepelnej energetike v znení neskorších predpisov požiadať dodávateľa o preskúšanie meradla, ale vlastník nikdy neuspeje, pretože meradlo ukazuje správne hodnoty (voda vyteká do teplovodného kanála z potrubia výrobcu tepla na trase k spotrebiteľovi - túto vodu spotrebitelia neodobrali - iba zaplatili).

Evidentne tým dochádza aj k porušeniu zákona o tepelnej energetikeč. 657/2004 Z. z.

Práva a povinnosti účastníkov trhu s teplom § -u 17 ods. (3)

Ak nie je pri dodávke teplej úžitkovej vody dodržaná hospodárnosť podľa § 25 ods. 1 ustanovená normatívnymi ukazovateľmi spotreby tepla podľa § 25 ods. 5 z dôvodov na strane dodávateľa, je dodávateľ povinný znášať zvýšené náklady na dodávku teplej úžitkovej vody.

Tímlíder SaS pre energetiku Karol Galek uviedol, že zákon o teplárenskom nevoľníctve v parlamente predkladali celkovo piaty krát. V minulosti zaňho dokonca ako opoziční hlasovali aj poslanci za stranu Most, ktorí však keď sa dostali do koalície hlasovali proti. V minulosti kriticky názor zastával aj sám Robert Fico, ktorý v liste občanovi v roku 1997 uviedol: „Ak ste vlastníkmi bytov, máte právo rozhodnúť sa, či budete správu svojho bytu vykonávať sami alebo cez nejakú organizáciu. Nikto Vám nemôže nanútiť dodávku tepla a teplej vody, ak máte efektívnejší spôsob dodávky.“ 

Karol Galek taktiež uviedol, že v slobodnej spoločnosti je absurdné, aby si podnikatelia mohli zakazovať vznik vlastnej konkurencie. „Je predsa nemysliteľné, aby napríklad hypermarket mohol zablokovať otvorenie novej predajne potravín vo svojom okolí,“ „V konečnom dôsledku, pokiaľ je ľuďom obmedzené právo výberu, ako si budú riešiť teplo, dopadom je najmä prehlbovanie energetickej chudoby na Slovensku. Dnes totiž neexistuje žiaden tlak na cenu tepla dodávaného monopolnými teplárenskými spoločnosťami, táto sa neúmerne každoročne zvyšuje, a tí čo si zateplili, vymenili okná, odchádzajú s dlhým nosom, pretože napriek zníženiu spotreby platia stále viac a viac.“

Iba konkurenčné prostredie je dostatočným tlakom na cenu aj kvalitu. Centrálne zásobovanie teplom by malo ostať ako primárne riešenie dodávok tepla a teplej vody, ale teplárimusia sami a na trhovom princípe presvedčiť ľudí o tom, že je to pre nich to najvhodnejšie a najefektívnejšie, tak ako to kedysi tvrdil aj sám Robert Fico. 

II.

Vážený pán Minister, považujeme za potrebné upozorniť na nami zistené skúsenosti Spoločenstiev vlastníkov bytov, ktoré požiadali o vydanie stavebného povolenia na individuálny zdroj tepla (IZT) a požiadali výrobcu tepla o odpojenie od Centrálneho zdroja tepla. (CZT). Konkrétne vlastníci bytov bytového domu vo Svite Štúrova 27, v rámci obnovy staršieho bytového domu sa rozhodli spolufinancovať zateplenie a odstránenie systémových vad z úspor dosiahnutých ekologickým ohrevom TÚV termodynamickými panelmi s tepelným čerpadlom a zriadením vlastnej kotolne. Približne 30% výroby tepla by tvorila obnoviteľná energia. Pri tomto termosolárnom systéme boli dosiahnuté úspory 70% pri ohreve TÚV na bytovom dome na Námestí sv. Egídia 102 v Poprade. Zariadenie je v prevádzke už 4 roky a celkové náklady na energie po inštalovaní ohrevu TÚV a zateplení sa znížili z cca 16 000 eur ročne na cca 6000 eur.

SVB bytového domu vo Svite sa už druhý rok neúspešne domáha vydania stavebného povolenia na zriadenie vlastnej kotolne v suteréne bytového domu. Bez vydania stavebného povolenia na IZT im ŠFRB nemôže poskytnúť úver na obnovu bytového domu.

Viaceré SVB sa stretávajú s problémom prerušenia stavebného konania samosprávou, pričom sa teplárenské spoločnosti tvária, že nemajú výhrady s odpojením od CZT. V skutočnosti vedenie teplárne je často úzko prepojené s mestskými a obecnými úradmi, ktoré po intervencii teplárni prerušia stavebné konanie z dôvodu účelových zámienok akými sú napríklad koncepcia rozvoja obce v oblasti tepelnej energetiky, ktorá pritom nie je v súlade s energetickou politikou Slovenskej republiky a EÚ, prekládky teplovodného potrubia vedľa bytového domu, čo vôbec nie je nevyhnutné pretože SVB sprístupní teplárni prístup k tepelným rozvodom a iných obštrukcií.

Samosprávy pri tomto svojvoľnom postupe absolútne ignorujú skutočnosť, že v ich koncepcii rozvoja obce v oblasti tepelnej energetiku absentujú obnoviteľné zdroje energie v rozpore s požiadavkami a trendmi EÚ. (Holandsko chce do roku 2035 zakázať výrobu tepla fosílnymi palivami teda aj zemným plynom). Paradoxne pri tom samosprávy ignorujú skutočnosť, že žiadatelia o vydanie stavebného povolenia chcú vyrábať časť energie z obnoviteľných zdrojov, tak ako je tomu v prípade SVB vo Svite.

Slovenský zväz výrobcov tepla (SZVT) zaslal v minulosti hospodárskeho výboru parlamentu list. V ňom sa ohradil voči niektorým tvrdeniam poslancov, ktorí sa snažili zmeniť zákon o tepelnej energetike. Výrobcom tepla sa nepozdáva najmä tvrdenie, že novela zákona o tepelnej energetike z roku 2014 im dala právo veta pri budovaní domových kotolní.

Účelovo a špekulatívne sa pri tom odvolávajú na súčasnú a formálnu prax kedy stavebný úrad v stavebnom konaní posúdi každé záväzné stanovisko dodávateľa z hľadiska dodržania rozsahu pôsobnosti dodávateľa vyplývajúcej zo zákona o tepelnej energetike. Ak pritom zistí, že záväzné stanovisko dodávateľa bráni povoleniu výstavby zdroja tepla, je povinný začať konanie o riešení rozporov medzi záväznými stanoviskami. Podľa stavebného zákona, ak vznikne spor v dôsledku záväzného stanoviska vlastníka sietí, postúpi stavebný úrad takéto záväzné stanovisko nadriadenému orgánu, ktorým je v tomto prípade Ministerstvo hospodárstva SR. V skutočnosti teda dodávateľ v stavebnom konaní nemá právo veta ako bolo prezentované, dokonca aj v NR SR,“ vysvetľujú teplári v liste, ktorý má k dispozícii portál vEnergetike.sk.

Teplárenské spoločnosti nemajú absolútne záujem na zavádzaní obnoviteľných zdrojov energie a hospodárnom spravovaní spoločností ako napríklad v Dánsku a účelovo uvádzajú, že veľké právomoci v oblasti tepelnej energetiky majú jednotlivé samosprávy, ktoré by podľa nich mali riadiť pri povoľovaní odpájania sa od centrálneho zásobovania teplom (CZT) svojou vlastnou koncepciou rozvoja v oblasti tepelnej energetiky, ktorú by mali aktualizovať raz za päť rokov. Tvrdia že ak sa obec rozhodne povoľovať odpájanie od CZT, musí si uvedomiť, že ostatným jej obyvateľom na CZT stúpne cena tepla a zhorší sa kvalita ovzdušia na danom sídlisku.

III.

Na základe uvedených dôvodov a argumentov poslancov za SaS a OĽaNO, veríme, že po odchode Smeru –SD do opozície už nebude nič brániť tomu, aby sa legislatívnou zmenou zákona o tepelnej energetike ukončilo teplárenské nevoľníctvo spotrebiteľov, zvýšil podiel obnoviteľných zdrojov a zmenil systém poskytovania dotácii pre bytové domy čo by v konečnom dôsledku znížilo energetickú chudobu na Slovensku.

František Bednár

predseda SVB

Spoločenstvo vlastníkov bytov Námestie sv. Egídia 102

Námestie sv. Egídia 102/10, 058 01 Poprad


 

p { margin-bottom: 0.25cm; direction: ltr; color: #000000; line-height: 115%; orphans: 2; widows: 2 }
p.western { font-family: "Liberation Serif", "Times New Roman", serif; font-size: 12pt; so-language: sk-SK }
p.cjk { font-family: "Noto Sans CJK SC", "Times New Roman"; font-size: 12pt; so-language: zh-CN }
p.ctl { font-family: "Lohit Devanagari", "Times New Roman"; font-size: 12pt; so-language: hi-IN }
a.western:link { so-language: zxx }
a.ctl:link { so-language: zxx }

František Bednár

František Bednár

Bloger 
  • Počet článkov:  17
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Bol som bývalým politickým väzňom a odporcom komunistického režimu v bývalom Československu,ktorý sa po novembri 1989 pretransformoval na nomenklatúrno-eštebacky kapitalizmus . V súčasnosti som občianskym aktivistom a štatutárom občianskeho združenia s názvom Svetové združenie bývalých politických väzňov. CV. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu